I begynnelsen skal ikke treningsprogrammet ditt være for aggressivt. Et av de største problemene folk møter når de starter et treningsprogram, reduserer motivasjonen raskt etter bare noen få uker fordi treningsprogrammet er for ambisiøst. Sett en treningsavtale med deg selv hvis du ikke jobber med en personlig trener.

Treningsprogram hele kroppen

I begynnelsen skal ikke treningsprogrammet ditt være for aggressivt. Et av de største problemene folk møter når de starter et treningsprogram, reduserer motivasjonen raskt etter bare noen få uker fordi treningsprogrammet er for ambisiøst. Å prøve å gjøre for mye for snart er verre enn å gjøre ingenting! For da føler du at trening er for vanskelig, og det er bare ikke noe for deg.

Start sakte, kanskje bare skyte i 1 eller 2 øvelser i uken. Etter at du har lagt det til i din vanlige rutine, kan du prøve å legge til treningsprogrammet sakte. I tillegg trenger de fleste ikke trene mer enn 3-4 ganger i uken. Det betyr ikke at du ikke kan trene mer; det er bare unødvendig.

Ha alltid en detaljert plan. For å nå dine helse- og kondisjonsmål, må du ha et veikart for å følge. Jeg kan ikke stresse dette nok. Hvis du er usikker på hvordan du skal utarbeide en kondisjonsplan, eller hvis du ikke er sikker på effektiviteten du har, anbefaler jeg på det sterkeste at du kontakter en profesjonell kondisjonstrener. Med en gjennomtenkt plan er det mye mer sannsynlig at du vil lykkes!

Slik får du kondis og styrke samtidig

Sett deg realistiske og oppnåelige mål.  For mange mennesker har helt urealistiske forventninger til hva som forventes av et trenings- og ernæringsprogram. Dette er noe av det viktigste du kan gjøre. Hvis du ikke holder rede på hva du gjør, hvordan vil du vite hva som fungerer. Det er noen gode sports- og ernæringslogger jeg har kommet over. Du må følge med på all trening og matinntak hver dag.

Sett en treningsavtale med deg selv hvis du ikke jobber med en personlig trener. Bruk avtalsboken din til å sette av tid til trening, akkurat som du gjør til møter eller arrangementer. Ikke la ting komme i veien. Ingenting er viktigere enn helsen din! Hvis du ikke har helsen din, kan du ikke effektivt gjøre noe. Jeg har ofte mødre som forteller meg at de ikke finner tid til å trene fordi de må ta vare på barna sine. Jeg har selv 4 døtre, og en baby på veien, så jeg vet nøyaktig hvor vanskelig det er. Uansett situasjon er det mulig å gjøre en forpliktelse til praksis og helse, og veldig viktig. I tillegg gir dette et godt eksempel for barn.